Často kladené otázky

  1. Koľko stojí webová stránka?
  2. Prečo sú naše produkty výhodnejšie ako u iných firiem?
  3. Čo znamená nezávislosť na dodávateľovi?
  4. Čo je to open source?
  5. Čo je copywriting a copyediting?

Koľko stojí webová stránka?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Za jednoduché osobné stránky zaplatíte zvyčajne niekoľko sto eur, zložité internetové portály s množstvom funkcií vyjdú pokojne aj desaťtisíce eur.

Z čoho sa zvyčajne skladá cena:

  • vytvorenie samotnej stránky
    Stránka môže popri statických textoch obsahovať napr. kontaktný formulár, fotogalérie, ankety, diskusné fórum, komentáre... Čím lepšie pri objednávke opíšete, akú máte o svojom webe predstavu, tým menej opráv bude neskôr potreba (a zaplatíte menej).
  • dizajn stránky
    Ako bude stránka vyzerať (farby, pozadie, ilustrácie, vzhľad tlačidiel, ikoniek...).
  • technická podpora (platí sa zvyčajne od počtu odpracovaných hodín)
    V prípade neskorších problémov s nahrávaním nového obsahu alebo chýb na stránke sa môžete obrátiť na technickú podporu.
  • webhosting (paušálny poplatok, napr. na 1 rok)
    Celý web sa musí nachádzať na nejakom serveri. Niektoré firmy vám ponúknu priestor u seba, inokedy si musíte hosting zohnať inde.
  • doména (paušálny poplatok, napr. na 1 rok)
    Zvolíte si doménu, pod ktorou bude váš web prístupný (ako napríklad www.mojastranka.sk). Názov je dobré zvoliť čo najjednoduchší, výstižný a dobre zapamätateľný. Ak je váš web viacjazyčný, myslite aj na to, aby sa názov dobre pamätal aj zahraničným návštevníkom. Môžete si kúpiť jednu alebo viacero domén, ktoré povedú na váš web, napr. www.mojastranka.sk, www.mojastranka.eu, www.mojweb.sk a pod. Za každú sa platí ročný poplatok. Či je vaša vybraná doména ešte voľná, alebo už obsadená, si môžete overiť napr. tu: overenie dostupnosti

Prečo sú naše produkty výhodnejšie ako u iných firiem?

Naše produkty sú založené na otvorenom, voľne šíriteľnom softvéri ("open source"). Znamená to, že ponúkame už existujúce, tisíckami používateľov overené riešenia. Tieto upravíme podľa požiadaviek zákazníka. Oproti tomu uzatvorené ("proprietárne") riešenia nie sú voľne dostupné a treba pri nich kupovať licencie na používanie. Takéto produkty si nemôžete sami upravovať, zvyčajne ani nemáte prístup k samotným súborom. Ak sa rozhodnete pre otvorený softvér, platíte iba za služby (za inštaláciu, nastavenie a prípadné dodatočné úpravy). Vďaka tomu je pomer cena/výkon oveľa výhodnejší.

Čo znamená nezávislosť na dodávateľovi?

Firmy často vytvárajú závislosť zákazníka na svojich službách. Príklad: Nechali ste si u firmy XY vytvoriť webstránku a využívate jej hosting (t.j. vaša stránka je uložená na jej serveri). Po čase ste prestali byť so službami spokojní a chcete si svoj web preniesť na server inej firmy. Firma vám však odmieta dať prístup k súborom vášho webu a vy ho nemôžete presunúť, ani sami upravovať. Ste tak od tejto firmy závislí – neoplatí sa vám dať si vytvoriť stránky nanovo, tak radšej zostanete u nej. Toto sa nazýva uzamknutie u dodávateľa (vendor lock-in).

V Areto uplatňujeme opačný prístup: ak nebudete s našimi službami spokojní, môžete si produkty od nás kedykoľvek presunúť k inej firme. Ste teda na dodávateľovi nezávislí.

Čo je to open source?

open-source logoOpen source je vo všeobecnosti akákoľvek informácia dostupná verejnosti za podmienky, že možnosť jej slobodného šírenia zostane zachovaná. V našom ponímaní je to taký softvér, ktorý je slobodne prístupný - smieme ho ďalej šíriť, upravovať a vylepšovať. Príkladom open source je Linux - alternatíva k operačnému systému Windows. Linuxovú distribúciu (výber je veľmi pestrý) si bezplatne stiahnete a smiete ju používať taktiež bezplatne. Ak potrebujete, pozriete si zdrojový kód a môžete ho upravovať. Svojou vylepšenou verziou sa môžete pochváliť na internete a šíriť ju. Na takýchto projektoch sa môže podieľať hocikto z celého sveta.

Iným príkladom je Drupal, ktorý používame na tvorbu webových stránok, či Redmine používaný na správu a riadenie projektov.

Podrobnejšie sa o tejto téme dočítate na Wikipédii.

5. Čo je copywriting a copyediting?

Copywriting znamená vytvorenie zaujímavých, pútavých textov pre vaše stránky, internetový obchod či reklamné materiály. Profesionálny copywriter zabezpečí, aby bol obsah nielen gramaticky a štylisticky správny, ale aby dokázal tiež upútať pozornosť potenciálnych zákazníkov.

Copyediting je upravenie už existujúcich textov tak, aby boli atraktívnejšie pre čitateľov a presvedčili ich, že práve váš produkt je pre neho tou najlepšou voľbou.

Kvalitný obsah je obzvlášť dôležitý, pretože vám prinesie lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch a tým aj vyššiu návštevnosť. Hovorí sa, že dizajn síce zaujme, ale obsah predáva.